La bellezza e la perfezione non si manifestano da sole, e io amo la cucina come una forma pura d’arte.
— Gualtiero Marchesi
Beauty and perfection do not make themselves manifest, and I love cuisine as a pure form of art.
— Gualtiero Marchesi

L’intreccio tra i piatti di Marchesi e le opere dei grandi artisti contemporanei a cui si è ispirato, è un modo suggestivo e nuovo per riconoscere il genio del grande chef attraverso la lente dell’arte. Perché proprio come gli artisti, il maestro della cucina italiana ha rivoluzionato e innovato, ha guardato avanti, anticipando il futuro. Per lui dietro ogni piatto ci sono sentimento, piacere e pensiero. Per lui il bello puro è il vero buono.

The interweaving of Marchesi's dishes with the works of the great contemporary artists he was inspired by is an evocative and new way to recognise the genius of the great chef through the lens of art. Because just like artists, the master of Italian cuisine revolutionised and innovated, he looked ahead, anticipating the future. For him, behind every dish there is feeling, pleasure and thought. For him, pure beauty is true goodness.

La Cucina come pura forma d’arte.

Cooking as a pure art form.

Questo è un libro di piatti e non di tecniche o di ricette. Un libro che fa appello alle immagini, alla composizione, all’idea.
Dietro ognuno di questi piatti c’è un pensiero e l’ispirazione legata di volta in volta, a un oggetto, un libro, un incontro, una situazione in cui la libertà di spirito non esclude il piacere del gioco. L’idea e l’immaginazione corrispondono al concetto che la forma è materia, che il bello puro è il vero buono.
— Gualtiero Marchesi
This is a book about the aesthetics of culinary dishes and not about tecniques or recipes. A book that relies on images, composition, and ideas.
Behind each of these dishes, there is always thought and an inspiration connected with an object, a book, a meeting, a situation where the freedom of spirit does not preclude having fun.The idea and the image correspond to the concept that form is matter, that pure beauty is genuinely good.
— Gualtiero Marchesi